Kalb nedir?

Bütünsellik arz eden halkiyetinde iç ve dış gökler insanın kalb oluşunda cem’ olurlar. Aslında insan denilen mevcud, halk edildiği bütün meşreblere içkin karakterize oluşuyla, bütün meşreblere aşkın kalb oluşuyla noktalanan “Ben” olmaklığında insandır.

Kalb, insanın bağlı olduğu mertebeler dahilinde ruh meleği temeli ile nefs, beden ve akıl melekelerinin bütünselliğinde oluşan melâike yoğunluğundaki (enerji yoğunluğu veya kuvvet yoğunluğu) algı ile görülemediği için mevcudatta değil ama insanın bizatihi kendisi olduğu şekilsizlikteki* bilinç hâline denir. Bu bilinç hâlinde insan, bağlı olduğu meşreb hâli ile kader ve kazasında sıfat, esma ve ayet tecellisi ile karakterize olan bilinçte kavrayış hâlince şekilsizliğinde vechelenerek var olur.

Kalb mertebesi her ne kadar yukarıda anlatılanlardan ibaret olsa da, İmam-ı Rabbani hazretleri kalb mertebesinden kast edilenin et parçası olan kalb olduğundan kani olmuş ve bunu dile getirmiştir. Et parçası olan kalb anlatır olduğumuz kalb mertebesinin oluşumuna, ruhun ikamet ettiği ve nur kapısı olması dolayısı ile üzerinden gerçekleşen meliake yoğunluğu sebebi ile vesile olan unsurlardandır. Et parçası olan kalb, meleke tecellilerinin başlangıcına da sebep sayısız ulvi nimet kapısıdır, öyle ki et parçası kalb altıncı cennetin nimet kapısı olsa da Kabe’nin ayan-ı sabitesi olan yedinci gökteki beyt-ül mamurun kendisinin de ayan-ı sabitesi olması sebebi ile meleklerin tavaf ettiği, melâike kuvveti yoğunluğu olan ruhani bir tecelli merkezidir. Cenab’ı Hakk dahi bu et parçası olan kalbteki hususi bir noktada zat-ı kibriya nurları ile tecelli ederek oluşturduğu melâike yoğunluğu ile kelam tavrında bulunarak kuluna hâtır eder. Bu mertebede hâtır, tur-i sina’da Hz. Musa ile hâtırlaşmanın remziyeti olsa da, bu mertebenin asıl makam sahibi Hz. Hızır’dır, Hz. İsa’nın dahi bu mertebe seyrinden zevki vardır. Hz. İbrahim de bu mertebeden melekler seyri ile nasiplenir.

Rabbani, her ne kadar mümin kulumun kalbine sığdım” hadis-i kudsisinde belirtilen kalbin et parçası olduğunu beyan etse de “kalbler verdik ki anlayasınız” ayetinde işaret edilen, kalbten kastedilen kürsü-i ala olan beyin ve diğer vücud organlarının melâike yoğunluğu sonucu oluşan insanın nurani hâlidir. Böylesi kalb oluşta Hakk’ın melâike tavırları sonucu oluşan melekelerimiz ile anlayışımız gerçekleşir.

* İnsan her ne kadar algılanamadığı için şekilsizlikte tanımlansa da melekut âleminde, haşr olduğu durum üzeri belli bir şekilde bulunur.

Sözlük

Veli

Veli sahip, malik, muhafaza eden anlamına gelir. Bu bağlamda veli Cenab’ı Hakk’ın sahiplenmesinde O’nun uluhiyet ve rububiyet sıfatlarının melikliğinde melâikes...

Veli nedir?
Sözlük

Ünsiyet

Ünsiyet, ilişki kurmak, arkadaşlık, dostluk mânalarına gelir. Sufiler için ise ünsiyet, kulun Hakk ile olan iman karibliğinde Hakk’ı, kulluğunun perdesi üzeri ...

Ünsiyet nedir?
Sözlük

Tasavvuf Dili

Sıfat, esma ve ayetler Hakk’ı tevhid ile bilmemizin araçlarıdırlar. Tasavvuf dili ise, tevhid ile bildiğimiz Hakk’ın ayet, esma ve sıfatları üzerinden iman ile ...

Tasavvuf Dili nedir?
Sözlük

Hiç

Hiç, varlığı bulunmamak anlamına gelir. Mertebe-i hiç, kulun Hakk ile varlık bulduğunun bilincine ererek fenâdan sonra kulluğunun hiçlikten ibaret olduğunun bi...

Hiç nedir?
Sözlük

Kötülük (Şerr)

İnsanın kendisini Hakk’a örten her türlü masivaya düşüş hâli, kendine zulüm etmek mahiyetinde, kendine yaptığı kötülüktür. Kötülük anlatılan doğrultuda şerrin k...

Kötülük (Şerr) nedir?
Sözlük

Tecelli-i Zat

Hz. Allah’ın bilinmeyi murad etmesi sonucunda kendisini bilmesi için murad ettiği kuluna iman vermesi ve ibadette gayret ihsanında bulunmasıyla tecelli-i berkid...

Tecelli-i Zat nedir?
Sözlük

İsbât

Mahv sonucunda salikin doğru yolda olduğunun isbatı olarak, kötü huylarının yerine güzel ahlak ve diğer ibadetler üzeri oluşuna denir. Kulun isbâtı, güzel ahlak...

İsbât nedir?
Sözlük

Beşler

Beşler, zamanının yasalar ciheti ile ahkamı tavrında insanlık üzerinde etkilidirler....

Beşler nedir?
Sözlük

İrade-i Külliye

Hakk’ın nefsinde irade ettiği ve halk edişi ile mevcuda getirdiği, her an iradesinin ereğinde bulunduğu, bütün mevcudatın varoluşuna sebep, her an mekanikte dev...

İrade-i Külliye nedir?
Sözlük

Vücud

Vücud var olanın niteliksel ve niceliksel bulunduğu duruma denir. Var olanın varoluş sıfatları sebebi ile vücud durumuna varlık da denir. Varlıkların bulunduğu...

Vücud nedir?